Poziome przewierty sterowane

Technologia poziomego przewiertu sterowanego składa się z trzech kroków: wiercenia pilotowego, rozwiercania gruntu, wciągnięcia rurociągu. Kiedy wykorzystujemy przekopy zwyczajne, przekopy poziome oraz przewierty sterowane? Oczywiście przy przekraczaniu terenowych przeszkód takich jak ulice, rurociągi, szyny kolejowe. Strategia kiedy stosujemy przewiert sterowany jest dużo dokładniejsza niż przekopy pneumatyczne – kret, jednakże nastręcza więcej miejsca na komorę startową.

Budowa drogi

Autor: thisisbossi
Źródło: http://www.flickr.com

Przewierty pod drogami metodą poziomych przekopów sterowanych zaczęły się w 60 latach. Technologię tą zastosowano do wkomponowania gazociągu stalowego pod rzeką Pajero w Kalifornii. Była to wówczas jeszcze strategia niesterowalna. Pierwszy przewiert sterowany w Polsce wykonano w 1991 r. Wykonując sterowane przewierty horyzontalne wpierw wprowadzamy tak zwanego pilota, zatem zamkniętą od frontu stosunkowo giętką rurę pod kątem 11-22 deg. Dzięki temu że żerdzie są plastyczne, na planowanej głębokości zmieniamy kierunek wiercenia (odwierty pod pompy ciepła – szczegóły tutaj) na poziomy. Pilot jest od przodu na ukos ścięty, dzięki temu możemy nim kierować. Żerdzie wiertnicze jak też pilot tworzą łącznie przewód wiertniczy. Bezpośrednio za pilotem, zaś przed pierwszą żerdzią jest sonda nadawcza, podająca namiary na pilota. Systemy kierowania, jeżeli realizujemy przewiert sterowany są dwa – albo użytkuje radiowego, wówczas dysponujemy urządzeniem analogicznym, jak to przy przecisku sterowanym. Przyrządem skanujemy grunt. Kiedy natrafi się na sondę, dostajemy jej precyzyjne umieszczenie i głębokość.

Jak uważasz? Czy informacje na opisywany wątek są fascynujące? Jeżeli tak, to przejrzyj tekst, a znajdziesz w nim dużo genialnych wiadomości, które przyciągną Twoją uwagę.

Przedsiębiorstwa które zajmują się tego rodzaju pracami to często firmy budowlane jakie budują także domy Żory – które się wiąże z nimi w trakcie, kiedy wykonujemy przekopy sterowane to fakt, że może przestać w pewnych warunkach funkcjonować, np. ze względu na zaburzenia pochodzące od torów tramwajowych, pewnych rodzajów geologii, zużycia się baterii bądź braku opcji dojścia na trasę przewiertu lub niebezpieczeństwa wchodzenia na drogę przy dużym ruchu ulicznym. Są też powszechnie znane trudności przy prowadzeniu przekopów w warunkach miejskich w przeciągu dnia i podobne przeciski robi się w nocy między 12-tą w nocy a 5-tą rano, gdy maleje czy wygasa natężenie ruchu ulicznego.